Strict Standards: Static function CreoleTypes::getType() should not be abstract in /home/kksl/public_html/kkslkrosno.pl/libs/orm-propel/creole/classes/creole/CreoleTypes.php on line 124 Strict Standards: Static function CreoleTypes::getNativeType() should not be abstract in /home/kksl/public_html/kkslkrosno.pl/libs/orm-propel/creole/classes/creole/CreoleTypes.php on line 133
PATRON KROŚNIEŃSKIEGO KLUBU SENIORÓW
gen. pil. inż. LUDOMIŁ A. RAYSKI
29.12.1892 - 11.04.1977
MOTTO:
"Ale nie niszczcie przeszłości ołtarzy,
Choć sami macie wspanialsze wznieść,
Bo na nich się jeszcze święty płomień żarzy,
I miłość ludzka stoi tam na straży,
I Wy winniście im cześć !!!"
/A. Asnyk/
17 listopada 1981r Uchwałą Zebrania Założycielskiego powołano do życia Klub Seniorów Lotnictwa przy Aeroklubie Podkarpackim. Na tymże zebraniu, na wniosek Kol. Władysława Kubowicza, nadano Klubowi imię gen. Ludomiła Rayskiego, wychowanka krośnieńskiego Gimnazjum i jednego z inicjatorów budowy węzła lotniskowego w Krośnie.
W skład pierwszego Zarządu Klubu weszli:
Kol. Balcerzak Feliks – Przewodniczący Zarządu
Kol. Kubowicz Władysław – z-ca Przewodniczącego
Kol. Tenerowicz Franciszek – Sekretar
Kol. Makulski Bronisław – Skarbnik
Kol. Kusiba Józef – Członek Zarządu
Powołano również Zespół Historyczny w skład, którego weszli:
Kol. Kusiba Józef – Przewodniczący Zespołu
Kol. Postępski Zdzisław – Członek Zespołu
Kol. Litwiński Bogdan – Członek Zespołu
Powołano także Zespół Organizacyjny w składzie:
Kol. Tenerowicz Franciszek – Przewodniczący
Kol. Chodorowski Zbigniew – Członek
Kol. Szuber Zbigniew – Członek
Kol. Zajdel Zygmunt – Członek
26 listopada 1981r pismem L.dz. 4/81, Klub Seniorów Lotnictwa im. gen. L. Rayskiego przy Aeroklubie Podkarpackim wystąpił do Rady Seniorów Lotnictwa – Zarządu Głównego Aeroklubu PRL z wnioskiem o zatwierdzenie. W dniu 7 grudnia 1981r Rada Seniorów Lotnictwa ZG APRL zatwierdziła powstanie Klubu Seniorów Lotnictwa przy Aeroklubie Podkarpackim w Krośnie.
Melodię Marsza Lotników rozpoznaje łatwo każdy człowiek związany z awiacją,ale czy zna jego genezę?
Marsz Lotników narodził się w latach trzydziestych XX wieku na fali entuzjazmu i zachwytu społecznego ówczesnym lotnictwem zarówno sportowym jak i wojskowym. Początek lat 30-tych to okres, w którym zaczęły powstawać w Polsce nowoczesne konstrukcje samolotów, Polscy piloci zaczęli odnosić sukcesy w międzynarodowych zawodach. Któż nie zna nazwisk: Bolesław Orliński, Stanisław Skarżyński, Franciszek Żwirko, Stanisław Wigura, Jerzy Bajan czy też Gustaw Pokrzywka. W takiej atmosferze powstawał Marsz Lotników a twórcami tego utworu były nieprzeciętne osoby.
Piękno kompozycji i siła tekstu sprawiły, że Marsz Lotników do dzisiaj pozostał hymnem polskiego lotnictwa i często jest grany przy okazji wielu uroczystości.
Pilot 111 Eskadry I Pułku Lotniczego w Warszawie. Latał na wielu typach samolotów lat 1920-1937.
Jego kompozycję po raz pierwszy odegrano na uroczystości 10-lecia powstania Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa w Dęblinie 5 października 1937 a Dowództwo Lotnictwa zaakceptowało ten utwór jako Marsz Lotników Polskich. Por. pilot Stanisław Latwis zginął śmiercią lotnika 29 maja 1935 podczas szkolenia młodych pilotów pilotując samolot Potez XV w Dęblinie. /nie doczekał się oficjalnego uznania jego utworu za Marsza Lotników Polskich./
Został pochowany na cmentarzu wojskowym w Warszawie na Powązkach.
Anna Zasuszanka autorka słów Marsza Lotników Polskich urodziła się 7 grudnia 1906 w Książu Wielkim /Kieleckie/Ukończyła Szkołę Średnia im. Błogosławionej Kingi w Kielcach oraz polonistykę na Uniwersytecie Warszawskim.
Była nauczycielem języka polskiego w II-gim Żeńskim Gimnazjum im. Jana Kochanowskiego.
W roku 1939 wraz z mężem kpt. obs. Krzysztofem Dobrowolskim wyjechała do W. Brytanii angażując się społecznie do prac w polskich formacjach lotniczych. W 1947 wróciła do kraju i pracowała społecznie dla Aeroklubu Kieleckiego.
Była wielką sympatyczką i działaczką lotnictwa. Zmarła 13 stycznia 1989 pochowana w grobie rodzinnym na Starym cmentarzu w Kielcach.
Dziś Marsz Lotników wykonywany jest na wszystkich uroczystościach lotniczych z powagą hymnu narodowego.
Lotnik – skrzydlaty władca świata bez granic
Ze śmierci drwi, w twarz się życiu głośno śmieje.
Drogę do nieba skraca, przestrzeń ma za nic,
Smutki mu z czoła pęd zwieje.
Refren:
Jak mocno silnik gra, jak śmiało śmigło tnie!
Już ginie pośród chmur najśmielszych orłów niebotyczny ślad,
Nie straszny mrok i mgła, nie straszny wiatr, co dmie,
Jesteśmy od Ikara mędrsi o tysiące lat!
Czasem silnika konie ogniem się rozpala,
Przyczajone śmigło przytnie spadochronu śliską nić.
Męczy się mózg i dłonie, serca w piersiach walą,
Bośmy młodsi, chcemy zwycięstw, chcemy żyć!
A jeśli z nas
Ktoś legnie wśród szaleńczych jazd ,
Czerwieńszy będzie kwadrat,
Nasz lotniczy znak,
Znów pełny gaz!
Bo cóż, że spada któraś z gwiazd,
Gdy cała wnet eskadra pomknie na szlak.
A tych, co pozostali, trwoga nie przenika,
Radość skrzydła nam rozwija, nie przeraża z śmigieł krzyż.
Nigdy nie ścichnie w dali mocny głos silnika.
“Lecieć, a nie dać się mijać” – zawsze wzwyż.
Zawrót, korkociąg śmiały i linek wycie
I wyrównanie, aż się zgięły kwiaty jasne,
Krąg ziemi oszalały ginie w błękicie,
Pięć części świata za ciasne,
Srebrne Kościuszki kosy lśnią na maszynie,
Kształt rogatywki na gwiaździstym tle sztandaru,
Łączą się krajów losy w braterskim czynie,
Krew za krew, naród za naród !
Leć w górę znaku nasz! Nie trzeba wcale słów
Skrzydlaty klucz do sławy drzwi odmyka, orła mamy hart.
My Polski czujna straż, husarii dawnej huf,
Nie ścichnie nigdy w dali mocny głos silnika
Hej – na start!
Szachownica została na samolocieFokker D.VIII(E.V)nr001,na którym Stefan Stec zestrzelił samolot Ukraiński Nieuport11 29 kwietnia 1919r. Było to pierwsze zwycięstwo powietrzne lotnictwa polskiego. Pierwsza szachownica miała cztery pola,przy czym lewe górne było czerwone.
Od 1921 roku wprowadzono niewielką zmianę w wyglądzie szachownicy,ponieważ ujęto ją w obwódkę o kolorach przeciwnych do koloru,który obejmują.
.
Historia lotnictwa (plik .pdf)
Historia Aeroklubu Podkarpackiego i KKSL (plik .docx)
Jeszcze więcej hitstorii związanej z lotnictwem:
Historia Aeroklubu Podkarpackiego od początków do 2017.pdf
40 lat Krośnieńskiego Klubu Seniorów Lotnictwa
Byli wśród Nas:
Informacje o byłych członkach KKSL z strony http://lotnisko-krosno.com.pl/start.aspx
Nowe dodane na stonie kkslkrosno.pl/aktualnosci
Drążkiem i piórem:
Teksty z strony http://www.aeroklub-podkarpacki.pl/drazkiem-i-piorem/
UWAGA!!! Zarząd KKSL obraduje w Sali Historii i Tradycji (na lotnisku) w każdy pierwszy czwartek miesiąca o godz. 17-tej. Posiedzenia Zarządu są otwarte dla wszystkich Członków Klubu i sympatyków lotnictwa.
SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO UCZESTNICTWA !!!
Nr konta bankowego:
89 8642 1083 2002 8331 2128 0001
Bank Nowy S.A.